بادرود بر ایرانیان بزرگ و هنرمند همیشه گرفتارمان در هرکجای ایران و این جهان، درود بر تهرانیان ، درود بر اقوام مختلف آذربائیجان ، درود بر اقوام مختلف کرد ، درود بر اقوام مختلف بختیاری ، تمام خوزستانی ها، لرها ، لک ها ، شاه سونی ها ، سیستانی هاو بلوج ها، ترکمن ها ، قشقائی ها ، گیلک ها ، مازنی ها ، خراسانی ها ، یزدی ها ، اصفهانی ها ، فارس های استان فارس ، کرمانی ها، بوشهری ها، تمامی روستائیان ایران و تمامی اقوام مختلف و شاخه های گوناگون اقوام ایرانی ، درود بر تمامی هم میهنان گرامی و عزیز تر از جانمان ، درود
نه غزه ، نه لبنان ، جانم فدای ایران

۱۳۸۹ فروردین ۱۰, سه‌شنبه

شیر زنان افتخار آفرین تاریخ ایران زمین (قسمت 1)

*** سیزده نوروز بر هموطنان گرامی خجسته و همایون باد شاد باشید خوش بگذره

شير زنان افتخار آفرین تاریخ ایران زمین
                   ( قسمت 1 )


ماندانا
ErrooorTM.CoM| گروه اینترنتی ايران ويج ( ارور سابق )‌



ماندان يا ماندانا در لغت به معني شاه بوي عنبر سياه، دختر آژي دهاک آخرين پادشاه ماد که همسر کمبوجيه پدر کوروش شد و از اين وصلت کوروش متولد گرديد.
او در تربيت و نيز انتقال قدرت به کوروش سهم بسيار موثري داشت.
ماندان اولين مدرسه جمعي که در آن برگزيدگاني از پسران بودند بنيان مينهد که خود شخصا به دانش آموزان اين مدرسه درس حقوق وقانون را مي آموخت و به کوروش مي آموخت که بايد پايه و اساس ظلم و بيدادي را ويران نمايد و در هر حال يار و هميار زيردستان باشد. در اين مدرسه فنون سوارکاري و تيراندازي و نبرد نيز آموزش داده ميشد.


 


شيــــرين
ErrooorTM.CoM| گروه اینترنتی ايران ويج ( ارور سابق )‌


شاهزاده ارمني و برادر زاده و جانشين مهين بانو فرمانرواي ارمنستان و زني خردمند که همسر وفادار خسروپرويز بود.
در آن زمان ارمنستان يكي از شهرهاي كوچك ايران و شاه ارمنستان زير نظر شاهنشاه ايران بود.
خسروپرويز و شيرين حماسه اي از خود ساختند كه هميشه در تاريخ ماندگار ماند. شيرين از خسرو چهار فرزند به نام هاي نستور، شهريار، فرود و مردانشه بدنيا آورد كه هر چهار فرزند وي در زندان كشته شدند.

 

ErrooorTM.CoM| گروه اینترنتی ايران ويج ( ارور سابق )‌


داستان عشق او و خسرو پرويز و دلدادگي او و فرهاد در ادبيات ايران مشهور است. پس از اين كه خسرو پرويز بدست دست افسري جوان به نام مهرهرمز (که پدرش مرزبان نيم روز آ«بابل و عراقآ» بوده و دو سال پيش از اين واقعه، به دست خسروپرويز مجازات شده بود) کشته مي‌شود، به پسرش شيرويه نداد و به او گفت كه من به عنوان ملكه ايران بايد بهترين مراسم سوگواري را براي پدرت خسرو پرويز بجا آورم در حالي كه زيباترين لباس و آرايش را داشت با متانت به همراه موبدان و بزرگان به تشيع جنازه خسرو پرويز پرداخت. پس از انجام مراسم از حاضران خواست كه او را براي آخرين وداع با جنازه همسرش تنها بگذارند در آن هنگام با خنجري در كنار جسد همسرش، خود را كشت.


 


دغدويـــه
ErrooorTM.CoM| گروه اینترنتی ايران ويج ( ارور سابق )‌


دغدويه يا دوغدو مادر زرتشت است که اصلا از شهر ري بوده است.
وي در آنجا با کوي ها و کرپن ها که مردم را گمراه مي کردند و از آنها مرتب فديه و قرباني مي خواستند و دين را وسيله اي براي رسيدن به اميال و خواستهاي نارواي خود کرده بودند به مبارزه پرداخت.
پدر و مادرش چون جان او را در خطر ديدند او را نزد يکي از نزديکان خود به آذربايجان فرستادند او در آنجا با پوروشسب ازدواج کرد و ثمره اين پيوند همايون، زرتشت پيامبر بزرگ ايرانيان است.


 


کاساندان - کاساندانه
ErrooorTM.CoM| گروه اینترنتی ايران ويج ( ارور سابق )‌


کاساندان تنها همسر کوروش بزرگ، شهبانوي ايران (ملکه جهان) دختر فرناسپه از شاهدختان و دختر فرناسپه هخامنشي از دودماني بود که از نجباي پارس محسوب مي شدند و پدر واجدادش در چند نسل شاه پارسيان بودند.
کاساندان ملکه ۲۸ کشور آسيائي بوده و همواره در کنار همسرش کوروش بزرگ پادشاهي ميکرده و پس از او نخستين فرد قدرتمند و سياستمدار دربار هخامنشيان بشمار مي آمده است. او ۵ فرزند با نام هاي کمبوجيه، برديا، آتوسا، رکسانه و ارتيستونه داشت. هر يك از فرزندان کاساندان و كوروش بزرگ به نحوي در تاريخ هخامنشيان داراي نقش تعيين كننده بوده اند و از نشانه ها چنين بر مي ايد كه آنها از تربيتي خاص برخوردار بودند.
به نقل از هرودوت: کاساندان در ۶ نوامبر ۵۳۹ پيش از ميلاد فوت کرد و هنگام مرگ وي در بابل ۶ روز همه به سوگواري همگاني فراخوان شدند. کاساندان قبل از کورش درگذشت و بعد از او کورش در اندوهي فراوان ماند و براي هميشه و به احترام همسرش تنهايي را برگزيد.
مقبره شهبانو کاساندانه در پاسارگاد، در کنار آرامگاه کوروش بزرگ ميباشد.


 


آتوســا
ErrooorTM.CoM| گروه اینترنتی ايران ويج ( ارور سابق )‌



آتوسا در لغت به معناي خوش اندام است. همچنين به معناي قدرت و توانمندي نيز ميباشد.
آتوسـا (۵۵۰ تا ۴۷۵ پيش از ميلاد مسيح) شهبانوهاي ايران يكي از برجسته‌ترين زنان در تاريخ ايران قديم است. وي دختر کورش کبير و کاساندان، خواهر کمبوجيه، و همسر دو پادشاه هخامنشي، کمبوجيه و داريوش يکم، و مادر خشايار شاه بود.
آتوسـا بانويي زيبا بود وهم شاعر و هم اديب بود و به نوجوانان پارسي درس ادبيات پارسي ميداد. به خاطر خرد و انديشه نيکويش داريوش با ايشان در مسائل مملکتي و سرنوشت ساز مشورت ميکرد و نيز به ايشان اعتماد کامل داشت.
اگر داريوش به منطقه اي لشگر ميکشيد شوراي سلطنت براي اداره امور کشور تشکيل ميشد و رئيس و مافوق همه در راس شوراي سلطنت شهربانو آتوسا بود.
هرودوت در مورد زندگي سياسي وي مي‌گويد: آتوسا از قدرت فوق‌العاده‌اي برخوردار بود و علاقمند بود که در ميدان کارزار نيز شوهرش را همراهي کند. وي همواره ياور فکري داريوش بزرگ بوده و چندين نبرد بزرگ را شخصا فرماندهي کرده و يا با نقشه هاي جنگي او انجام گرفته است.
از زمان مرگ او هيچ اطلاعي در دست نيست. تنها مي‌دانيم تا زماني که خشايار از جنگ يونان بر ميگردد زنده بوده‌است. احتمالا آرامگاه او در کنار آرامگاه داريوش کبير در نقش رستم مي‌باشد.

 

ErrooorTM.CoM| گروه اینترنتی ايران ويج ( ارور سابق )‌

گفته ميشود که آ«هماآ» در اساطير ايران، بر مبناي يادمانهايي از آ«آتوسا شهبانوي پارسيآ» و رويدادهاي دوران داريوش و خشايارشاه، همسر و پسرش شکل گرفته باشد.
آ«هماآ» در افسانه هاي مردمي مرغ فرخنده ايست كه گاه از آن با نام آ«مرغ سعادتآ» نيز ياد مي شود و در اين باورها همان مرغي است كه اگر سايه او بر كسي افتد او را سعادتمند و اگر بر تارك كسي نشيند او را به شهرياري رساند و شايد واژه آ«همايون و همايونيآ» با اين نام پيوند دارد.

آتوسا زن کورد ايراني موجود در موزه زينت الملوک شيراز آتوسا موجود در موزه خانه سنندج


 


يوتاب
ErrooorTM.CoM| گروه اینترنتی ايران ويج ( ارور سابق )‌


يوتاب در لغت به معني درخشنده و بيمانند است.
از يوتاب به عنوان يکي از سردارن زن ايراني نام برده اند.
.يوتاب خواهر آريوبرزن سردار نامدار ارتش شاهنشاهي داريوش سوم بوده است وي در نبرد با اسکندر گجستک همراه آريو برزن فرماندهي بخشي از ارتش را بر عهده داشته است . او در کوههاي بختياري راه را بر اسکندر بست ولي يک ايراني خائن راه را به اسکندر نشان داد و او از مسير ديگري به ايران هجوم آورد.
از يوتاب به عنوان شاه آتروپاتان ( آذربايجان ) در سالهاي 20 قبل از ميلاد تا 20 پس از ميلاد نيز ياد شده است.
آريو برزن و يوتاب در راه وطن کشته شدند و نامي جاويدان از خود بر جاي گذاشتند.



 


آرتميـــــس
ErrooorTM.CoM| گروه اینترنتی ايران ويج ( ارور سابق )‌

نخستين و تنها بانوي درياسالار جهان

آرتميـس يا آرتميـز در لغت به معني راست گفتار بزرگ است.
تاريخ نويسان يونان او را در زيبايي و برجستگي و متانت سرآمد همه زنان آن روزگار ناميده اند.
آرتميس نخستين بانويي بود که در حدود ۲۴۸۰ سال پيش فرمان درياسالاري خود را از سوي خشايارشا هخامنشي دريافت کرد.
در سال ۴۸۴ پيش از ميلاد فرمان بسيج دريايي براي شرکت در جنگ با يونانيان توسط خشايارشا هخامنشي صادر شد. آرتميس فرماندار سرزمين کاربه با پنج فروند کشتي جنگي که خود فرماندهي آنها را در دست داشت به نيروي دريايي ايران پيوست. در اين نبرد ايران موفق به تصرف آتن شد. در اين نبرد نيروي زميني ايران از ۸۰۰ هزار پياده و ۸۰ هزار سواره تشکيل شده بود. نيروي دريايي ايران داراي ۱۲۰۰ کشتي جنگي و ۳۰۰ کشتي ترابري بود.
آرتميس در سال ۴۸۰ پيش از ميلاد در جنگ سالاميس که بين نيروي دريايي ايران و يونان در گرفت شرکت داشت و دلاوري‌هاي بسياري از خود نشان داد.. او هميشه مورد ستايش دوست و حتي دشمن قرار داشت. اودر نبرد سالاميس در دشوارترين شرايط جنگ با دليري و بي باکي کم مانندي توانست بخشي ازنيروي دريايي ايران را از خطر نابودي نجات دهد. به همين دليل بود که او به افتخار دريافت فرمان دريا سالاري از سوي خشايارشا رسيد. او به خشايار شاه پيشنهاد ازدواج داد که به دلايلي اين ازدواج صورت نگرفت.


 


گردآفـــريد
ErrooorTM.CoM| گروه اینترنتی ايران ويج ( ارور سابق )‌


گردآفريد يا گُردآفرين يكي از پهلوانان سرزمين ايران که تاريخ از او به عنوان دختر كژدهم ياد ميــكند. در داستان رستم و سهراب گردآفريد با لباسي مردانه با سهراب رزم کرد و به دست او گرفتار شد ولي توانست خود را با تدبير از دست سهراب برهاند. فردوسي بزرگ از او به عـــنوان زني جنگو و دلاور سرزمين پاكان ياد ميكند.

 

ErrooorTM.CoM| گروه اینترنتی ايران ويج ( ارور سابق )‌

در شاهنامهٔ فردوسي نيز چنين آمده‌است:

زني بود بر سان گرد سوار
هميشه به جنگ اندرون نامدار



 


سيندخــت - رودابــه - تهمينــه
ErrooorTM.CoM| گروه اینترنتی ايران ويج ( ارور سابق )‌



سيندخت:
همسر خردمند مهرآب کابلي و مادر رودابه و مادربزرگ رستم که در همسري زال و رودابه و جلب موافقت مهرآب پدر رودابه به اين وصلت نقش مهمي داشت و نيز در موقع تولد رستم از مادر، سيندخت يار و مددکار دخترش رودابه بود.
کوتاه سخن اينکه سيندخت يکي از خردمندترين چهره هاي شاهنامه است.



رودابه:
دختر مهرآب کابلي و همسر زال و مادر رستم که به روايت شاهنامه دلباختگي زال به او يکي از زيباترين صحنه هاي شاهنامه است. رودابه در موقع تولد رستم اولين سزارين را انجام داد.
بنابراين، چنين زايمان ها را بايد "رستمي" گفت نه سزارين. زيرا سزار قرن ها پس از تولد رستم به دنيا آمده است.


تهمينه:
دختر زيباروي پادشاه سمنگان که شبي همسر رستم بود. ثمره آن تولد سهراب است که داستان زندگي و مرگ دردناکش به دست پدر در شاهنامه فردوسي به تفصيل آمده است.
تهمينه براي آنکه تمام وقت خود را صرف پرورش سهراب کند، با وجود جواني و زيبايي ازدواج نکرد.


 


بانو گُشنــسب و زربانوي دليــــر
ErrooorTM.CoM| گروه اینترنتی ايران ويج ( ارور سابق )‌


بانو گشسب (
مخفف گشنسپ) به معني آ«بانوي دارنده اسب نرآ» است که در جنگاوري هيچ کس ياراي مقاومت با او را نداشت.
بانو گُشنــسب دختر رستم و همسر آ«گيوآ» که نام وي در برزو نامه و بهمن نامه بسيار آمده است. يکي از مشهور ترين حکايت هاي او نبرد سگانه فرامرز، رستم و بانو گشنسب است که در هنگام کشتي پهلوانان را به خاک مي افکند، دليري اين بانوي ايراني مشهور است. او منظومه اي نيز بنام خود دارد که هم اکنون نسخه اي از آن در کتابخانه ملي پارسي و در کتابخانه ملي بريتانيا موجود است.

شهين سراج، پژوهش‌گر ادب و تاريخ:
اگر بخواهيم ارزش پهلواني دختر رستم را باز بکنيم ارزش حماسي و نقش حماسي اين دختر از جايي شروع مي‌شود که بهمن اسفنديار به کينه‌توزي خون اسفنديار به سيستان حمله مي‌کند و زال را در قفس مي‌اندازد و با فرامرز، پسر رستم جنگ مي‌کند و عاقبت او را بر دار مي‌زند.
تنها کسي که در خاندان رستم در برابر بهمن حقيقتاً يک مقامت نظامي نشان مي‌دهد و از آن باورهاي رستم دفاع مي‌کند به نظر من بانو گشنسب است.

او است که اين نبرد را ادامه مي‌دهد و مانند پدرش که هميشه حامي پادشاهان ايران بوده ولي هيچ‌وقت سر فرود نياورد.

زربانو سردار جنگجوي ايراني و دختر رستم و خواهر بانو گشنسب. او در سوارکاري زبده بوده است و در نبردها دلاوريهاي بسيار از خود نشان داده است. تاريخ نام او را جنگجويي که آزاد کننده زال، آذربرزين و تخوار از زندان بوده است ثبت کرد.


 


آذرناهيــــد
ErrooorTM.CoM| گروه اینترنتی ايران ويج ( ارور سابق )‌


ملكه ملكه هاي امپراتوري ايران در زمان شاهنـــــــشاهي شاپور يكم بنيانگزار ساسله ساساني. نام اين ملكه بزرگ و اقتدارات دولتي او در قلمرو ايــــران در كتيبه هاي كعبه زرتشت در استان فارس بارها امده است و او را ستايـش كرده است.



 


هلاله - هماي چهر آزاد
ErrooorTM.CoM| گروه اینترنتی ايران ويج ( ارور سابق )‌


پادشاه زن ايراني كه به گفته كتاب ديني و تاريخي
(391 يشتا 274+1 يشتا 2) در زمان كيانيان بر اريكه شاهنشاهي ايران نشست . از او به عنوان هفتـــمين پادشاه كياني ياد شده است كه نامش را "هماي چهر آزاد" و "هماي وهمون" نيز گفته اند.
او مادر داراب بود و پس از "وهومن سپندداتان" بر تخت شاهنشاهي ايران نشست. وي با زيبايي تمام سي سال پادشاه ايران بود.
نوشتارها زيادي درباره رفتار و کردار او يادشده که او در مدت سي سال پادشاهيش هرگز خطائي نکرده و مردمان در زمان او همواره در آسايش و سلامت زندگي ميکرده اند.


منبع :‌آريا بوك
این مطلب به تاریخ چهارشنبه تیر شید11 فروردین ماه2569 شاهنشاهی برابر با
11فروردین ماه1389 شمسی تحمیلی تازی و تازی پرستان نوشته شد.

۳۵ نظر:

زادمهرهمیشه پارسی گفت...

درود ...

بسیار زیبا و پربار...آفرین.

ناشناس گفت...

درود
بسيار زيبا بود من باور دارم كه اگر همه بخواهيم روزي دوباره ايران، ايران خواهد شد همان سرزمين پارس كه در اوج شكوه بود و سخن نخست دنيا از زبان ايراني جاري ميشد
به اميد آن روز
پيشاپيش نخستين تير روز سال را به تو و همه هم ميهنان خردمندم شاد باش ميگويم

بابك گفت...

زن هميشه در اين مرز و بوم داراي ارج و بزرگي بوده است چون فرهنگ ما برتر از همه ي فرهنگ هاي ديگر بوده است براستي كه بايد به اين زنان افتخار كرد

زادمهرهمیشه پارسی گفت...

بانام خداوند مهرآفرین...

برفردوسی بزرگ بی کران درود...

به نام نامی مهر ایران بزرگ...

بابزرگداشت(احترام)فرهنگ والای بی همتای ایران بزرگ پارسی،درود برشما...


*********بیائید واژه های شیرین ترازقند وارزشمند پارسی رامردانه بیش ازپیش پاس داریم...... ***********


برای شناخت و دریافت گهروآژه گان ارزشمند پارسی به این پایگاه بیائید:
www.99448.blogfa.com

ناشناس گفت...

وقتيكه همچين شيرزناني در ايران داشتيم چرا الگوي ما بايد يك دختر عرب 14 قرن پيش باشه(فاطمه زهرا) ممنون به خاطر اطلاع رسانيتون.
يك راه راه مهم براي زنده نگه داشتن اسم اين عزيزان ...انتخاب اين اسامي روي فرزندانمونه...چه عيبي داره كه اسامي ايراني ولو ايران باستان رو روي فرزندان خودمون بذاريم...هم زيباست هم يك كار فرهنگيه

زادمهرهمیشه پارسی گفت...

درود برشمابانو نوشین نازنین.

نوشن جان!

...این کارتازه من تنها یک آغاز است و دراین راه نه تنها واژه های تازی(عربی)که هرآنچه واژه نارسای بیگانه می باشد،همانگونه که خواهیددید،به برگردان پارسی ارزشمند درخواهم آوردکه اینها فرآیندومیوه دههاسال کارو پژوهش من هستند.

...هربار اندکی ازواژه های برگردان بیگانه به پارسی رانمایش می دهم که فراگیری و یادگیری آنها آسان باشد.

...باسپاس ...

afshin گفت...

آیا برای سیزده به در , تدارک لازم دیده ای دوست من


مردم ایران روز سیزدهم فروردین، به مکان‌های طبیعی مانند پارک‌ها، باغ‌ها، جنگل‌ها و ماطق خارج از شهر می‌روند. این مراسم سیزده‌به‌در نام دارد.

آریاناز گفت...

درود نوشین نازنینم
سپاسگذارم از نوشتار بسیار زیبا و مفیدت
افسوس و صد افسوس که به جای پیشرفت عقب گرد داشته ایم اماباور دارم که اگر بخواهیم میتوانیم شکوه از دست رفته را بازگردانیم با یاری جوانان آریایی و میهن پرستی چون شما
پاینده باشی

حسین میدری گفت...

درود،
نکوداشت و یادکردتان از بزرگ زنان ایران بشکوه باستان را ارج میگذارم،
نوشتارهایتان بسیار ارزنده و پربار بود..
خواندم و بهره جستم،
جاودانه باد ایران و ایرانی نیک اندیش...

شهرام هخامنش گفت...

درود بر نوشین گرامی
شاد زیوی

مسعود گفت...

درود بر تو و همه شیر زنان تاریخ ایران زمین

مطلب خیلی خوبی بود که زنان با افتخار ایران زمین رو معرفی کردی.

ادیان ابراهیمی زن ستیز ترین آیین های تاریخ بشریت هستند.

پیروز باشی. پاینده ایران

Unknown گفت...

درود نوشین عزیز
مطلب بسیار عالی و جالبی بود... واقعا برای مردم ایران هیچ راهی نیست جز اینکه به اصالت ایرانی خودشون برگردند هر چند باید پذیرفت عده ی زیادی از مردم این کشور خون تازی در رگاشون جاریه
من آدرس دیگه ای از عکس رو در سی باکس قرار دادم اکثر عکسهای بلاگر فیلتر شده
پیروز باشی

میخو گفت...

درود بر بانو!
یعنی درود بر دخمل بانو [اموتیکون نیشخند]

بسیار مطلب جالبی بود دخمل خوب!
منتظر بعدی هستیم!

زادمهرسرافراز به پارسی بزرگ ایرانی گفت...

درود فراوان برشمابانوی بزرگ ایران بزرگ پارسی .

باسپاس ازبزرگواریهای همیشه شما و پیام بسیار ارزشمند تان درپایگاه پارسی هرگزنمی می رد.

...توان تان پرتوان باد...

..همیشه پیروز وبهروز باشیددرپناه خداوند بزرگ.

[گل][گل][گل]

Unknown گفت...

درود نوشین عزیز
سپاسگزارم از نظرات ارزشمندت. شیرزنان ایران زمین همواره در طول تاریخ پر فراز و نشیب این سرزمین علیرغم موانع و محدودیت های مختلف، شایستگی های خود را نشان داده اند.
امروز هم زنان ایرانی دوشادوش مردان و گاه جلوتر از آنان در راه آزادی ایران مبارزه می کنند.

سیاوش گفت...

درود بر نوشین شیر زن نسل ما
از جستارت بینهایت سپاسگزارم
یا این جستار احساس غرور کردم . به خود بالدیم که چو بانوانی ما داشتیم افسوس و صد افسوس که ما هم چیز خود را از دست دادیم
و بحبای این بانوان بزرگ اعراب کو.دن را برزگ کردیم
درود بر همه باهای ایرانی درود بر آنان
امیدوارم همه ایرانیه و بانوان نام فرزند خود را ایرانی بگزارند تا یا آنها گرامی داشته شود

راستی امسال پاسارگاد فوق العده بود ، و در لحظه تحويل سال نو به سوی آرامگاه گل پرتاب کنند
و کورش دانست پسر و دختر های هیتند که هنوز به یاد او هستند

سیاوش گفت...

چون یخورده نظر دادن سخته اینم نظرم در مورد تارنمای همه چیز اینجست
درود بر نوشین دخت کورش بزرگ
مانند همیشه زیبا بود
بازها گفته ام مردم ما تا فرهنگ نیایند باید همین ها رو داشته باشیم .
فقط ایرانی که برای کسی که 1400 ساله مرده و دلیل شو هم نمیدونه گریه لباس مشکی خودکشی و ...
ایرانیه که به جای رفتم به دکتر برایر بهبودی خود به امام و امامزاده متوسل میشه
ایرانیه که همه در و و اشتغال های که هم به اون درست زدند رو بوسه میزنه
ایرانیه که تو ورزشگاه فقط فحاشی میکنه
ارانیه که دین و و الله را حتی بزگتر از اونی که بود کرد
ایرانیه که مردمنش از گزسنگی دارند میمیرند بعد به شکور دیگه کمک میکنه
نه اینها فرزندکورش یا فردوسی نسیتند اینها ایرانی نیستند
به امید روزی که ما ایرانی شویم

ایران پرست گفت...

درود بر نوشین گرامی پوزش می خوام از این که دیر پاسخت را دادم نشانی شما ویرایش شد

afshin گفت...

[گل] [گل] [گل] [گل] [گل]


گر تو سبزي, سبزم

گر تو شادي, شادم

من ز شيريني تو فرهادم;

وطنم ايرانم!


عيد, آن روز مباركبادم

كه تو آبادي و من آزادم ...



سر بزن عزیز * [گل] ** خداوند نگهدار ایران باد ** [گل]

زادمهرهمیشه پارسی گفت...

درود برشما.

نوشین جان!

پیرامون پرسش شما نیازی به گزارش و پاسخ نیست که همه بزرگانی که به زندگی زرتشت پرداخته اند،نام مادرش رادغدو نوشته اند.برای آگاهی بیشتر به کسی که دراین باره بدگمانی بیجادارد،به نسکهای(کتابهای)ارزشمندی چون دیدی نوازدینی کهن(فلسفه زرتشت)و همه فرهنگهای پارسی زیرواژه دختریادوغدو فرامی خوانم.
...باسپاس...

درنا گفت...

11و 12 اردیبهشت ماه به مناسبت روز کارگر و معلم بار دیگر ایران را سبز خواهیم کرد استوار تر از همیشه در کنار کارگران و همه ی اقشار رنج دیده که در این 30 سال با سوء استفاده از باور های دینیشان سفره شان را تهی کردند وعده ی ما 11 اردیبهشت روز کارگر سبز ساعت 10 صبح مقابل وزارت کار (خیابان آزادی)
زمان اندک است رسانه شمایید جهان را بار دیگر بیدار کنید

شاهین گفت...

درود
نوشین عزیر بسیار زیبا بود.هر بار که درباره ی این بانوان بزرگ ایران زمین که فقط مشتی از خروار بانوان بزرگ ایران هستند میخوانم بسیار احساس غرور میکنم که در سرزمینی زاده شده ام که حتا بانوانش هم چنین بزرگ اند.
دوست خوبم امیدوارم در بخش دوم نوشتارت "بانو آمیتیس" را فراموش نکنی.نام آمیتیس نام مورد علاقه ام هست که حتما در آینده بر روی دخترم میگذارم
در پناه اهورا

امین گفت...

سلام
از مطالبتان لذت بردم و تلاش شما برای معرفی بزرگان قابل ستایش است

وهومن گفت...

درود دوست ارجمندم
از نوشتار زیبایتان بهرمندشدم
بی شک شما نیز در زمره بانوان دلیر این سرزمین هستید هماره پیروز پاینده باشید

ساقی گفت...

درود
زنان ایرانی شیرزنانی برای تمامی دورانها...از ازل تا ابد...این همه الگوی ملی و باستانی برای پیروی کردن اونوقت زنان و دختران ما میرن میشن دنباله روی فاطمه ی عرب و امثال اون...واقعا متاسفم...

روشنایی گفت...

نوشین جون،درود
من یکی که چشم امیدم به دختران و زنان این سرزمین که با پا گذاشتن جای پای چنین شیرزنانی که نام بردی،بار دیگه ایران و ایرانی رو به اون چه که سزاوارشه،برسونن.
کاری بس ارزنده و درخور میکنی،با چنین نوشته هایی.
بدرود

nakhoda گفت...

دوباره جنایتی دیگر در اسلام...اگر بخواهیم جنایتهای این ظلم 1400 ساله را بررسی کنیم با موارد وحشتناکی روبرو میشویم که یکی از آنها قمه زنی ست.وحشی گری دیکری از دین اسلام..اینها اصل دینداریست؟؟

اسرار ازل گفت...

اگر مي خواهيد اندازه تمدن و پيشرفت ملتي را بدانيد به زنان آن ملت بنگريد.

ناپلئون بناپارت

mojgan گفت...

ba dorod faravan
besiar ziba va jaleb be negaresh pardakhti ,,, kheili lezzat bordam

agar mayeli tabadol link konim

پرنيان گفت...

درود بر شما آريايي نيك انديش
تارنگار فوق العاده اي داريد.
شما رو با نام نوشين لينك كردم
خوشحال ميشم شما هم اين كار رو انجام بديد .
بروزم منتظر حضور سبزتون هستم.
اميدوارم در راه اشاعه ي فرهنگ اين سرزمين ديرپا مانا و پيروز باشيد.
پاينده ايران زمين
بدرود .

شاهین گفت...

درود بر نوشین عزیز
پوزش که دیر سر زدم.این 2روز نت نبودم
دوست خوبم سپاس از مهری که یه من داری.
اما در باره ی آمیتیس:
آمیتیس نام 2 نفر در تاریخ هست.یکی دخت هوخشتره و دومی هم زن سرداری در زمان داریوش بزرگ
آمیتیس در زبان پارسی باستان به معنی گل سرخ است.
1-آمیتیس، دختر هووخشتره شاه ماد بود. هووخشتره برای استوارسازی اتحاد خود با نَبوپَلَّسَر شاه بابـل دختر خود آمیتیس را به همسری پسر نبوپلسر یعنی بخت‌النصر دوم در آورد. آمیتیس از زندگی در جلگه میان‌رودان دلگیر شد و برای کوه‌های بلند میهنش دلتنگی بسیار کرد. از این رو بُخت‌النصر دوم به عنوان هدیه برای همسرش دستور ساختن باغ‌های معلق بابل را داد تا بلندای دیوارهای آن برای آمیتیس حکم کوهساران را داشته باشد
2-اما آمیتیس دوم که داستانش به این قرار است که او همسر سرداری از سرداران هخامنشی در زمان داریوش بزرگ بوده که هنگامی که داریوش بزرگ این سردار را به میدان جنگ میفرستد این بانو و آن سردار تازه ازدواج کرده بودند . آمیتیس که تاب تحمل دوری همسر را نداشت پنهانی با او به میدان جنگ میرود و لباس زرم همسرش را میپوشد و دلیرانه میجنگد.هنگامی که داریوش بزرگ از بلندی ای نظاره گر میدان جنگ بوده رشادت او را میبیند او را فرا میخواند و از وی میخواهد کلاهخود خود را بردارد و خود را معرفی کند.پس اینکه پی به زن بودن وی میبرد از او میخواهد که توضیح دهد وگرنه محاکمه میشود.آمیتیس هم از عشق بی اندازه ی خود به همسرش و اینکه میخواسته در کنار همسرش باشد و... برای داریوش میگوید.داریوش بزرگ هم تحت تاثیر قرار میگیرد و از او و همسرش تقدیر کرده و پاداش بزرگی به آن دو میدهد
البته این داستان دوم خیلی قابل استناد نیست و بهت پیشنهاد میکنم برای دوری از احتمال دروغ بودن این داستان و گزافه گویی داستان دوم را منتشر نکنی.ولی به جایش برایت از چند بانو بزرگ دیگر ایران زمین که در نوشتارت نبودند مینویسم:
پرین:
بانوي دانشمند ايرانی . او دختر کی قباد بود كه در سال ۹۲۴ قبل از مــيلادهزاران برگ از نسخه ها ی اوستا را به زبان پهلوی برای آيندگان از گوشه و كنار ممالک آريايی گردآوری نمود و يكبار كامل آن را نوشت و نامش در تاريخ ايران زمين برای هميشه ثبت گرديده است
پوروچیستا:
پوروچیستا نام کوچک‌ترین دختر از سه دختر زرتشت، بود
نام و نام خانوادگی پوروچیستا بطور کامل پوروچیستا اسپنتمان هیچداسپان بود
پوروچیستا که در ایران باستان نام دختر بوده در دین یشت به معنای دانش والا آمده است
به عبارت دیگر واژه پوروچیستا به معنی پُربینش است
پوروچیستا از نخستین ایمان آورندگان به اهورا مزدا بوده است
در گات ها از هفت نفر به عنوان نخستین ایمان آورندگان یاد می شود که پوروچیستا نیز یکی از آنهاست
( این هفت نفر عبارتند از میدیوماه (پسر عموی اشو زردشت)، پوروچیستا (دختر کوچک اشو زردشت)، فرشوشتره (از خاندان ایرانی هوگو، پدر همسر اشو زردشت)، فریانا (از خاندان های تورانی) جاماسپ (از خاندان هوگو و همسر پوروچیشتا)، کی گشتاسپ و همسرش بانو هوتوسا (هر دو از خاندان های برجسته ایرانی) )
نحوه ازدواج پوروچیستا نیز بسیار جالب و نشان دهنده آزادی دختران ایران باستان در انتخاب همسرشان است
داستان پیوند دختر زرتشت، پوروچیستا در اوستا بخش یسنا، هات 53 (گات 53) آمده است که این داستان از دیدگاهای گوناگونی دارای ارزش فراوانی است. نحوه ازدواج پوروچیستا، بیانگر حقوق والای یک زن در نزر ایرانیان باستان است
در گات 53 نوشته شده است :
" ای پورچیستای اسپنتمان
ای جوانترین دختر زرتشت
اهورا مزدا آن کس را که به اندیشه نیک و به پاکی و راستی پایبند است به همسری تو می دهد ، پس با خرد خود همه پرسی کن و با پارسایی و دانش نیک رفتار کن "
این گفتار زرتشت یک حقیقت مسلم را آشکار می سازد و آن این است که دختر در آئین زرتشت درانتخاب همسر آزاد است و عقیده پدر بر او تحمیل نمی گردد
ایرانیان باستان (زرتشتیان) خرد مقدس و حق انتخاب را از نعمت های خدا به انسان می دانستند و بنابراین دختران خود را به صورت تحمیلی وادار به ازدواج نمی کردند
در قسمتی دیگر از گات 53 شاهد گواه گیری زرتشت از پوروچیستا و جاماسب (جاماسپ وزیر گشتاسب شاه بوده‌است. جاماسپ را از نخستین فیلسوفان ایرانی میدانند ) هستیم
این گواه گیری نمایان گر این است که ایرانیان برای ازدواج نزد موبدی می رفتند و او آنها را به همسری هم در می آورد
وسخن آخر این که پوروچیستا را می توان به عنوان نماد آزادی زن ایرانی در نظر گرفت . و داستان هایی که از وی نقل شده است نیز نمایانگر این است زنان نزد ایرانیان باستان دارای ارزش و احترام می بوده اند
در پناه اهورا

ناشناس گفت...

درود بر بانوی ایرانی نوشین جان

دوست عزیز شایدمشکل شما این باشه adobe reader خراب باشه اگه میتونی یکی از اون فایلهای که داری رو برام بفرست تا بهتر جواب بدم ببین کامل از حالت زیپ در میاد

باز هم در خدمتیم
پاینده باشی

مسعود از پارسه گفت...

درود بر شما

میشه بگی فیلم های آقای فاضلی رو از کجا خریدی آدرس سایت داره؟

سعيد گفت...

درود
ببخشيد يادم رفت "سال نو بر شما و ايرانيان خجسته باد"
البته ناگفته نمونه كه تو شهر من قزوين تا پنجاه بدر عيده
من هم شما رو لينك كردم

سعيد گفت...

سلام
با 21 جمله انرژی زا از آنتونی رابینز
به روزم