بادرود بر ایرانیان بزرگ و هنرمند همیشه گرفتارمان در هرکجای ایران و این جهان، درود بر تهرانیان ، درود بر اقوام مختلف آذربائیجان ، درود بر اقوام مختلف کرد ، درود بر اقوام مختلف بختیاری ، تمام خوزستانی ها، لرها ، لک ها ، شاه سونی ها ، سیستانی هاو بلوج ها، ترکمن ها ، قشقائی ها ، گیلک ها ، مازنی ها ، خراسانی ها ، یزدی ها ، اصفهانی ها ، فارس های استان فارس ، کرمانی ها، بوشهری ها، تمامی روستائیان ایران و تمامی اقوام مختلف و شاخه های گوناگون اقوام ایرانی ، درود بر تمامی هم میهنان گرامی و عزیز تر از جانمان ، درود
نه غزه ، نه لبنان ، جانم فدای ایران

۱۳۸۸ آذر ۱, یکشنبه

آذرگان



آذرگان بر ایرانیان ایراندوست خجسته باد

آذر روز از آذرماه برابر با 9 آذر در گاهشماری ایرانی
«نماز به تو ای آتش، ای بزرگ ترین آفریده ی اهورامزدا و سزاوار ستایش»در این روز
ایرانیان نخستین شعله زمستانی را بر می افروخته اند و سرود آتش می خواندند و به جشن و نیایش آتش می‌پرداختند.یسنا 62، بند 9

روز نهم هر ماه «آذر» یا «اَتر»(Atar) نام دارد؛ آذر ایزد ِویژه ی همه ی آتش هاست و از احترام ویژه ای نسبت به سایر آخشیج ها (عناصر) برخوردار می باشد و «جشن آذرگان» جشنی دیگر از جشن های آتش است در گرامیداشت این آخشیج و ایزد منسوب به آن.
در صفحه ۲۵۶ ترجمه ی آثارالباقيه از ابوريحان بیرونی درباره ی این جشن آمده است :
«... روز نهم آذر عيدی است که به مناسبت توافق دو نام آذرجشن می گويند و در اين روز به افروختن آتش نيازمند می باشند و اين روز جشن آتش است و بنام فرشته ای که به همه ی آتش ها موکل است ناميده شده، زرتشت امر کرده در اين روز آتشکده ها را زيارت کنند و در کارهای جهان مشورت نمايند ...»
در «فرهنگ جهانگیری»، «برهان قاطع»، «مروج الذهب مسعودی» و «المدخل فی صناعة احکام النجوم» از کیا کوشیار ابن لبان با شهری جیلی، این جشن را «آذرخش» نوشته اند.
در جشن های آتش مردم روی بام خانه ها آتش افروخته و آن روز را با شادی و شادمانی و پایکوبی و نیایش و فرآوری خوراک های ویژه و «آفرینگان خوانی» جشن می گیرند.نزد ایرانیان، جشن آذرگان از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و همچون نوروز و مهرگان بر آن ارج می نهاده اند. در این روز آتشکده ها را آراسته و آذین بندی می کردند و در آن جایگاه مقدس مراسم ویژه ای برای جشن برگزار می کردند. نظافت و پاکیزگی، از جمله ستردن موی و چیدن ناخن در این روز نیک بود و معتقد بودند در این روز مشاوره و رایزنی درباره ی امور و دشواری ها به نتیجه ی مطلوب می انجامد.
آتش به طور عموم از روزگاران بسیار کهن تا به امروز مورد توجه همه ی اقوام روی زمین بوده و هر قوم و طایفه ای به شکلی آن را ستوده اند.
دانشمند آلمانی «شفتلویتز»(Sheftelwitz) در کتاب خود «آیین قدیم ایران و یهودیت» نوشتار بسیار مفیدی در این باره دارد و نشان می دهد که چگونه همه ی ملل جهان از هر نژاد آتش را می ستایند و از متمدن ترین کشورها در اروپا تا وحشی ترین قبایل آفریقایی در ستودن این عنصر درخشان با یکدیگر شریک هستند.
در نزد هندوان نیز، «آگنی»(Agni) اسم آتش و نام پروردگار آن است و در «ریگ ودا»ی هندوان و اوستای ایرانیان اسم پیشوای دینی هر دو دسته از آریایی ها، «اَتره ون»(Athravan) می باشد که به مانک آذربان و آن کسی که از برای پاسبانی آتش گماشته می شود است.
همچنان در «وستالیس»(Westalis) در رم قدیم دختری پاکدامن و دانا از خاندانی شریف به نگهبانی و زنده نگه داشتن آتش مقدس در معبد «وستا»(Westa) موظف بوده است و در مدت خدمتش که 30 سال بوده، می بایست با کمال پاکی و پرهیزگاری و تقدس به سر برد و نگذارد آتش مقدسی که پشتیبان دولت رم تصور می شد خاموش گردد.
بن نوشت ها :
1. جشن های آتش - هاشم رضی2. تاریخ نوروز و گاهشماری ایران - عبدالعظیم رضایی3. آثارالباقیه - ابوریحان بیرونی4. فرهنگ فارسی برهان قاطع - خلف تبریزی
برداشت از: سایت آریا بوم
این مطلب به تاریخ6 آذرماه2568 شاهنشاهی برابر با
6آذر ماه1388 خورشیدی تحمیلی نوشته شد.

۲۳ نظر:

بابك گفت...

جشن آذرگان بر شما هم خجسته و پيروز باد به اميد آن كه آتش درون ما هيچ گاه به خاموشي نگرايد

آنیتـــــا گفت...

من آذرم – من آتشم


برآسمان من حاكمم – بر زمين من قادرم – بر آب ها من چيره‌ام
من آذرم – من آتشم
آسمان را نورافشـــان مي‌كنــم – چرخ را تابان مــي‌كنم – نور ايـمان را درخشــان مي‌كنم
من آذرم – من آتشم
صف دشمن پريشان مي‌كــنم – شب تاريـــك روشن مي‌كنم –بدكار بي‌ســـامان مـــي‌كنم
من آذرم – من آتشم
در زمســـتان يار هــر بيچــــاره‌ام – در نبـــــرد دشـــمنان خمپـاره‌ام – دوستدار مردم آواره‌ام
من آذرم – من آتشم
سرچشمه فياض هر قدرت منم–سرور و سردار هر صنعت منم–مطلع گوياي هر حكمت منم
من آذرم – من آتشم
مسجد‌و‌محراب‌را روشن‌منم–بر‌نكيسا‌و‌كليسا سرور‌تابان منم‌–‌رونق ‌فزاي‌مجلس شادان منم
من آذرم – من آتشم
شعله‌ام بر آسمان گويد سلام – از نورايمان پرتوم گويد پيام – قبله‌ام معبود در هر صبح‌و‌شام
من آذرم – من آتشم
من در سوختن پاك‌تر مي‌شوم-‌از دود‌و‌ناپاكي جداتر مي‌شوم–با‌صفاو هم‌درخشان‌تر مي‌شوم
من آذرم – من آتشم
در نهاد دوستان مهرافزون منم‌–‌قلب را از نور‌حق روشن‌منم‌–‌جلوه مزدا به چشم‌افكن منم
من آذرم – من آتشم


" آذرگان بر شما خجسته باد "

آنیتـــــا گفت...

" نوشین دوست خوبم آذرگان بر شما خجسته باد "


ای مـاه رســيد مــاه ِ آذر بـر خيز و بده مس چو آذر

آذر بفروز و ماه خوش کن زآذر صنما به مـــاه ِ آذر

مانا باشید با مهر

رضا راد گفت...

واژه های غزلم را همه چون خاک
به پای خس و خاشاک بریزید
که آن مردک بیمار بداند
نفس ملت سبزم
غزل یار دبستانی من را چو بخواند
دگر اهریمن نامرد
ستم کردن و کشتن نتواند نتواند
نه به زور و زر و تزویر
نه با ترکش و شلاق و چماق و قفس و تیر

اطلاع رسانی 16 آذر رو شروع کنیم...

زین های و هوی و نعره و فتوا و گفت ها
نان میخورند و نفت
گردن کلفت ها

ناشناس گفت...

http://tabnak.ir/fa/pages/?cid=73469

بهنام گفت...

درود
ير شماهام خجسته باد اين روز بزرگ
بدرود

سیاوش گفت...

زنده کردن رسوم زیبای ایران کهن عمل بسیار پسندیده ای است که جامعه خشونت زده ما بسیار به آن نیاز دارد.
در ضمن من مجبور شدم پست قلبی خود را به Draft بفرستم و کامنت شما را هم دیدم.به همین خاطر از شما تشکر وعذر خواهی می کنم.

میخو گفت...

درود!
آذرگان بر شما نیز خجسته باد!
به امید روزی که برپایی این جشن و جشن‌های هم پایه‌اش، نویدبخش آغاز بهار در ایران باشد.
پیروز باشید!

محمد رضا الف گفت...

درود بر شما. متاسفانه تا به حال چهار وبلاگ ما رو حذف یا در بلاگر هم فیلتر کردند اگر 100 تا هم ایجاد کنیم فیلتر میکنند . ولی خوشبختانه تمام کسانی که در ایران هستند از فیلتر شکن استفاده میکنند مگر اینکه مضرات دیگه ای داشته باشه ویا راه حلهای دیگه که بنده بی اطلاعم. شما هم اگر در ایران زندگی میکنید حتما فیلتر شکن باید داشته باشید مگر اینکه به سایتهای سیاسی علاقمند نبوده باشید و تا حالا نیازی نداشته اید و اما اگر دارید که پس به قول سریال حسن کچل" ای تنبل ای تنبل " فقط کافی فیلتر شکن رو اجرا کنید همین. ضمنا بنده شرمنده شما شدم برای ایجاد لوگو با اینکه شما از من نخواسته بودیدالبته قول میدهم که انجام دهم ولی فعلا بنا به دلایلی کمتر سراغ اینترنت می آم.

مجید گفت...

سلام نوشین خانم گرامی . خیلی خوشحالم که بانوی با شخصیتی مثه شما بنده حقیر رو دعوت می کنه تا از مطالب زیباش بازدید کنم . اما ناراحتم که به دلیل کمبود امکانات توی دامغان نمی تونم برسم خدمتت(آخه من دانشجوی دامغان هستم) . تمام مطالب هر سه تا وبلاگت رو تقریبا مطالعه کردم . باز هم مثه همیشه از نوشتار هات لذت بردم اما باز هم با درون مایه بعضی از اون ها مخالفم . این جشن بزرگ یعنی آذرگان رو بهت شادباش می گم . امید وارم بار دیگه این جشن های باستانی احیا بشه و شادی ئ خرمی به این سرزمین برگرده و ای عزاداری های بی سرانجام از کشورمون خارج بشه. از اینکه اومدم پیشت خیلی خوشحالم . خدا نگهدار

شهرام هخامنش گفت...

درود بر نوشین ارجمند
شاد بویت

ارشک گفت...

سلام. نوشته ی بسیار ارزنده ای بود. آذرگان بر شما هم خجسته باد

اسحق فتحی گفت...

جالب بود! آذر ماه من است - زنده باشید

سهراب ساعی گفت...

درود نوشین عزیز
آذرگان بر شما و همه ایرانیان دیگر نیز مبارک باد
همینطور عید قربان و غدیر هم بر مسلمانان مبارک باد
و نیز عیدهای یهودیان و مسیحیان و بهاییان و دیگر ادیان هم بر پیروان آن ادیان مبارک باد
امیدوارم روزی برسد که در این سرزمین هر کس با هر مرامی بتواند عید مختص به خود را جشن بگیرد و همیشه در این سرزمین جشن و شادی به پا باشد نه غم و گریه و زاری و در کنار هم با هر مسلک و مرام به خوبی و خوشی و دوستی به سر کنیم و امیدوارم دین و مذهب روزی وسیله ای شود برای آشتی و دوستی و مودت و مهربانی بین همه انسانها نه باعث تفرقه و کینه و دشمنی و عداوت به خاطر دسیسه ها و سدجویی های مشتی دکاندار کثیف و وطن فروش و بی ناموس.امیدوارم دوست خوبم...
ممنون و موفق باشین

مسعود گفت...

درود

با ((هدف محمد و مسلمانان از جنگ به روز شدم)).

به همت سربازان امام زمان وبلاگهام فیلتر شده. لطفا لینکهاشون رو اصلاح کن.
من هم آذرگان رو به تمام ایران دوستان تبریک میگم.

http://kheradgeraee3.blogspot.com/

http://rahrovanefaazeli2.blogspot.com/

بدرود. پاینده ایران

شاهکار آریایی گفت...

شاهکار آریایی به افتخار فیلتر شدن نائل شد

چرا نمیدانم جهت دریافت وبلاگ بدون فیلتر لطفا به انتهای آدرس عدد یک را اضافه کنیدhttp://shahkararyae1.persianblog.ir
همچنین در لینک دوستانتان نیز آدرس را تصحیح کنید
با درود بر همیهنان گرامی

شاهکار آریایی گفت...

یاد ایرج گرامی بخیر

پارسا گفت...

درود بر نوشين گرام
وبلاگ من در بلاگفا به دست مزدوران جيره خواران فيلتر شده است
به زودي با يك آدرس جديد خواهم آمد
در باره ايرج ميرزا بلوار اش در مشهد بايد بگم من به عنوان يك مشهدي از اين كار شهرداري مشهد واقعا متاسفم بسيار نامه از سوي فرهنگيان به شهرداري فرستاده شده است اين كار را سرزنش كرده اند ولي ك. گوش شنوا
شاد باشي

مسعود گفت...

درود

((به یاد رضا فاضلی)) به روز شد.

بدرود. پاینده ایران

پارسا گفت...

درود بر شما دوست گرامي
تارنماي من را فيلتر كردن
از شما خواهشمندم آدرس من را در پيوند هايتان تغيير دهيد
(www.j__sou.blogfa.com)
با سپاس از شما دوستان
با نوشته ي جديد به روز ام مقايسه ايران ژاپن
شاد باشيد

حمیدرضh گفت...

shahbanoofarah pahlavi
ba salam tashkkor az hozor garm shoma
amid daram shoma ra dar jam garm khod didar konam

افشین گفت...

پیش ای مادینه شیر

** خانه از دشمن بگیر



شیر زنان ایران , در شرایطی که کشور عزیزمان در ظلم , فساد و خرافات

آخوندیسم گرفتار آمده دوش به دوش مردان دلاور و از جان گذشته

برای نجات میهن در تلاشند -

با درودی گرم به همه مبارزین راه آزادی

از سوی دانشجویان و خانواده شهدای راه آزادی , دانشجویان زندانی و

زندانیان سیاسی ...


از همگان برای راه پیمایی آرام , شانزدهم آذر ماه دعوت میکنیم

باشد که با شرکت در آن با دانشجویان زندانی - زندانیان سیاسی و

روزنامه نگاران در بند و ... هم صدا شده و میهن در بند مان را آزاد سازیم

وعده ما 16 آذر پر جوش تر ، پر خروش تر ، گسترده تر
[گل][گل]

ناشناس گفت...

ما نسل جدیدم
ما فکر می کنیم ولی اجازه نمی دهند به گفتار تبدیل شود صدای مارا خفه می کنند .
ما تا یک چیزی میگیم تکفیر می شیم واجازه نمی دهند به کردار تبدیل بشه .
ما عادت کردیم که خودمانرا سانسور کنیم.ولی دیگه نه صدای خودرا ونه خودرا سانسور نخواهیم کرد.
ما با سانسور شدن و سانسورکردن خود .شخصیت خودرا فراموش کرده ایم .
ما با شکستن همه سد ها سرنوشت خودرا خودمان تعیین خواهیم کرد.